
Gepubliceerd op: 27 juni 2026
Fijne Dag van de Zonnebril!
Vandaag is het de Internationale Dag van de Zonnebril. Ja echt. Het is oorspronkelijk bedacht om aandacht te vragen voor het beschermen van je ogen tegen UV-licht. Maar onze ervaringsdeskundige Desiree Reekers kent andere voordelen:
“Als ik een top vijf moest maken van de dingen die ik altijd overal mee naartoe neem, staat mijn zonnebril toch echt wel bovenaan. Waar veel mensen hun zonnebril voornamelijk buiten in de zomer op hebben, draag ik hem het hele jaar door. Ik draag hem niet alleen in de zomer tegen de zon, maar ook in de winter tegen de felle lucht of tegen de felle lampen binnen. Veel mensen die bij de opticien een bril gaan uitzoeken, kiezen bij een 3 halen en 1 betalen actie vaak één zonnebril en twee gewone brillen. Bij mij is dat precies andersom. Ik zit nog liever zonder als hij kapot gaat zonder gewone bril, dan dat ik zonder zonnebril kom te zitten. Het felle licht doet namelijk fysiek pijn aan mijn ogen en ik raak hierdoor makkelijk overprikkeld als ik geen zonnebril opheb. Zonder zonnebril kost alles gewoon veel meer energie. Energie die ik liever in leuke dingen steek. En buiten alles wat het me qua overprikkeling oplevert om een zonnebril op te zetten is het natuurlijk ook gewoon een stoer fashion item.”
Meer tips en tools voor door mensen met autisme? De Stress Autism Mate staat er vol mee!